mail telfax

اصول و فنون تبليغ

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

امروزه واژه تبلیغ سیاسی یا پروپاگاندا بیشتر به معنای تاثیر گذاری بر عقیده است و هدف برای تحت تاثیر قراردادن عقاید،‌ نگرشها و یا اعمال دیگران با استفاده از نمادهایی چون كلمات،‌ اشارات، پلاكاردها،‌ موسیقی،‌ لباس، نشانها، آرایش مو و...

 

معنا و مفهوم تبلیغ: به معنای پخش كردن، انشاء‌ كردن، چیزی راشناساندن

تعریف تبلیغات (تبلغ): تلاشی است سازمان یافته و آگاهانه به منظور دستكاری در احساس و ادراك و تغییر نگرش در رفتار مخاطب در جهت اهداف خاص مبلغ

 

اهداف تبلیغات:

1- شكل دهی به برداشت ها

2- دستكاری ادراكات

3- هدایت رفتارهای خاص

 

اركان یا چهار ركن اصلی تبلیغات:

1-گوینده و نویسنده پیام كیست ؟ ( پیام رسان)

2-چه میگوید و چه مینویسد ؟ (‌پیام )

3- چه وسیله ای برای گفتن و نوشتن به كار می برد؟ (‌وسیله ارتباطی )

4-برای چه كسانی می گوید و می نویسد؟ و تاثیر این گفتن و نوشتن چیست؟ ( پیام گیران )

 

ویژگیهای پیام رسان (‌گوینده و نویسنده پیام) :

الف)‌ اعتبار: اعتبار پیام رسان یعنی میزان پذیرش او به وسیله مخاطبین در دو بعد 1- كفایت 2- قابل اعتماد بودن

1- متخصص و قابل اعتماد بودن

2- ظاهرا طوری وانمود نماید كه نفع شخصی ندارد

2- تحت تاثیر قراردادن افراد

3- دوست داشتن و تمایل مخاطب به پیام رسان

 

ب)‌ جذابیت: علاقه مخاطب را جلب و جذب نماید.

1- همانند سازی یا مشابهت مسائلی چون سن ،‌شغل ، جنس ، تحصیلات و ...

2- آشنایی و محبوبیت (‌استفاده از چهره های آشنا و محبوب و جذاب )

 

ج)‌  وسیله ارتباطی (ماهیت پیام ):

1- ساختار پیام استدلال و اثر تقدم و تاخر در پیام ( روشن بودن و ابهام نداشتن پیام درك و بر انگیختن احساسات مخاطبان )

2- سبك پیام : قابل فهم بودن ، تكرار پیام ، تنوع در محتوای پیام

3- جاذبه پیام : ترغیب ، صریح بودن ، تحریك احساسات

 

زمینه ارائه پیام و ویژگیهای آن :

1- توجه : ( تیتر و فونت )

2- ادراك : (بعد از توجه باید درك كرد )

3- پذیرش: (‌توفیق پیام در پذیرش آن است )

 

ویژگیهای مخاطبان:

1- جنسیت : (‌زن و مرد ) --< نقطه نظرات مشترك یا مخالف ، نظریه های سنتی در خصوص تحصیلات و ...

2- عزت نفس : (‌بلند نظری ، تغییر عقیده به سختی )

3- تجربه پیشین مخاطب : ( محیط آرام زندگی ، شخصی خوشحال و آسوده ، پیام راحت و بر عكس )

 

شیوه های مختلف تبلیغ و اقناع:

1- روش همراهی

2- روش انگیزش تفكر

3- روش الگویی

4- روش تمثیلی

5- روش تدریجی و مرحله به مرحله

6- روش استدلالی

7- روش غیر مستقیم : (1- روش شایعه پراكنی 2- روش خبر رسانی )

8- روش تداعی معانی( از طریق شبیه سازی ،‌تكرار پیام تبلیغی ،‌تحریم ‌تشویق شونده ، ترساندن تبلیغ شونده ،‌اثر جمع به فرد )

9- روش شعاری

 

رعایت موارد ذیل برای بكار گیری هر یك از شیوه های تبلیغ:

1- شناخت و بكار گیری نظرات و استعدادهای نهفته انسانها

2- بكارگیری وجدان اخلاقی و بیدار كردن وجدان

3- استفاده از روشهای محسوس (‌حكایت ، تمثیل ، نمایش ،‌سمعی و بصری )

4- طرح و برنامه ریزی جامع و شامل حال تمامی دسته ها و گروه ها

5- متناسب با مخاطبین (‌كودكان ،‌جوانان ، و ... فرق كند )

6- باید متین ، سخن نرم و سرشار از مهر و محبت

 

شیوه های تبلیغی از نظر دادگران در مفهوم عام

1- روش لقب گذاری 2- انتقال 3- شهادت 4- توده پسند 5- تكرار 6- ضد تبلیغ 7- پنهان و آشكار 8- شست شوی مغزی 9- تظاهر به یكپارچگی

 

روشهای شست شوی مغزی در تبلیغات سیاسی:

1-وارد كرد كردن فرد بیگناه به پذیرش حقیقی علیه مردم یا دولت كه ،‌مرتكب جرمی جدی است .

2- تغییر اجباری دیدگاه سیاسی فرد

 

اقدامات برای رسیدن به اهداف شستشوی مغزی:

1- كنترل همه جانبه و فراگیر 2- عدم اطمینان 3- منزوی كردن 4- شكنجه 5- تحقیر شخصیت 6- مسلم فرض كردن جرم 7- توالی وقایع

درباره ما

کانون آگهی و تبلیغاتی ارتباط ماندگار هنر در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد و از همان سالهای اولیه گام های بزرگی را در جهت جلب اعتماد برند های معتبر برداشت. ساخت فیلم ها و تیزر های صنعتی، چاپ انواع بیلبورد، بنر، برشور و اکثر اقلام تبلیغاتی دیگر جزو فعالیت های اولیه شرکت بود.

نشانی ما

تهران، میدان توحید، ابتدای خیابان ستارخان، خیابان کوثر دوم، پلاک ۳۲، واحد ۴

تلفن: ۶۶۱۲۴۱۹۶

دورنگار: ۶۶۹۰۳۲۸۰

©2019 Artrel. All Rights Reserved | کلیه حقوق برای کانون آگهی و تبلیغاتی ارتباط ماندگار هنر محفوظ است ۱۳۹۷©